Att marknadsföra sitt företag är en viktig del för att växa och skaffa sig större marknadsandelar men frågan är hur man bäst når ut? Faktum är att det finns en rad metoder att använda sig av.

Att dela ut prylar med företagets logga till kunder eller till möjliga kunder är ett sätt att synas både för kunden, men också när personen använder prylarna offentligt. Det kan handla om allt från kapsylöppnare och kepsar till nyckelband med tryck. Endast fantasin sätter gränser.

Marknadsför med prylar

Dessa prylar kan till en början tyckas triviala men det är ett misstag att stirra sig blind på själva prylen. Huvudsaken är de möten som prylen kan skapa. Att stå på ett torg eller kanske en mässa är ett bra sätt att nå ut till människor, och det är alltid lättare att få dem att komma fram om du har något som de vill ha. En gratis gåva. När de sedan kommer fram för att hämta nyckelbandet eller kapsylöppnaren så öppnas en unik möjlighet att nå fram till dem som är svår att återskapa utan detta lockbete. Det bästa är givetvis om prylen har någon form av anknytning till den produkt som du sedan säljer.

Använda sig av influencers

För att få människor att komma till dig på mässorna så är det dock bra att marknadsföra sig även i andra kanaler. Förr var det TV-reklam som gällde. Idag blir det i stället allt vanligare att annonsera via influencers, oavsett om det handlar om poddar, Instagram-konton eller Youtube-kändisar. Det är också möjligt att vända sig till så kallade microinfluencers, alltså influencers med ett mindre antal följare som därför kommer närmare sina följare än de stora aktörerna. Ytterligare en möjlighet inom ungefär samma område är att satsa på så kallade ambassadörer som i och med sitt användande av produkten gör att produkten kommer närmare personen och därmed skapar större trovärdighet.